KLASA 5
TEMAT:
Kilka słów o świecie przedstawionym oraz dlaczego “Katarynkę”
możemy nazywać nowelą.
30-31.03.2020
CEL:
-Rozumiem
pojęcie “świat przedstawiony”, “nowela”, “punkt
kulminacyjny”
-Potrafię
wytłumaczyć, dlaczego “Katarynka” jest nowelą
SPIS
TREŚCI:
1.
Podstawowe informacje na temat świata przedstawionego (czym jest?)
2.
Zadanie
3.
Poznajemy gatunek zwany nowelą
4.
Zadanie
5.
Zadania dodatkowe (gry) I ciekawostki
ZADANIA
Z TEGO TEMATU:
- Dlaczego “Katarynkę” można nazwać nowelą? Odpowiedz, korzystając z informacji powyżej (dla osób, które jeszcze tego nie zrobiły)
- Na podstawie poniższego fragmentu oraz wiedzy z całości utworu ustalcie elementy świata przedstawionego.
- Napisz opis fotografii z poprzedniej lekcji (dla osób, które jeszcze tego nie zrobiły)
KRYTERIA
DO OPISU: W min. 10 zdaniach opisz fotografię. Skup się szczególnie
na opisie katarynki.
Witajcie!
Jak minął Wam weekend? Na poprzedniej lekcji mówiliśmy o fabule
“Katarynki”, czytaliśmy także fragmenty tej książki I
porównywaliśmy odczucia bohaterów. Jeśli jeszcze nie sięgnęłeś
do tamtej lekcji, proszę cię o zrobienie tego teraz. Dziś
natomiast przypomnimy sobie, czym jest swiat przedstawiony w książce,
jakie elementy do niego należą oraz czym jest ta nowela, o której
wspominałam już w poprzedniej lekcji. Pokażę Wam, jak szybko
zapamiętać jej cechy :).
ŚWIAT
PRZEDSTAWIONY
O świecie przedstawionym właściwie wiecie już wszystko, tylko nie
wiedzieliście, że taki termin istnieje. Nie wierzycie? To zobacznie
poniżej :)
ŚWIAT PRZEDSTAWIONY to świat wewnętrzny utworu
literackiego, wszystko to, co możemy wliczyć do elementów
należących do tego utworu. Jest to CZAS,
BOHATEROWIE, FABUŁA,
MIEJSCE AKCJI….
CZAS – jak wiecie, może być
określony lub niekreślony. Nieraz zapytani o to podawaliście na
przykład, ze historia działa się w czasie II Wojny Światowej
(“Narnia”) albo przeciwnie – że nie da się do końca
powiedzieć odpowiedzieć na pytanie KIEDY.
BOHATEROWIE – czyli kto
występuje w naszej historii? Mogą oni być pierwszoplanowi,
drugoplanowi, a nawet epizodyczni (bo występują tylko przez chwilę)
MIEJSCE AKCJI – znów można je
określić dokładnie (np. Londyn) lub nie jest nam znane.
FABUŁA – czyli to, o co czasem
lubicie pytać. Jest to układ zdarzeń I wątków w książce lub
filmie.
Proste, prawda?
ZADANIE
To teraz na podstawie poniższego fragmentu oraz wiedzy z całości
utworu ustalcie elementy świata przedstawionego.
Na ulicy Miodowej co dzień około południa można było spotkać jegomościa w pewnym wieku, który chodził z placu Krasińskich ku ulicy Senatorskiej. [...] Ten jegomość był to — pan Tomasz [...] Pan Tomasz trzydzieści lat chodził ulicą Miodową i nieraz myślał, że się na niej wiele rzeczy zmieniło. Niezależnie od kontraktowych zastrzeżeń pan Tomasz wzywał do siebie każdego nowego stróża i przeprowadzał z nim taką mniej więcej rozmowę: — Słuchaj no, kochanku… A jak ci na imię?… — Kazimierz, proszę pana. — Słuchajże, Kazimierzu! Ile razy wrócę do domu późno, a ty otworzysz mi bramę, dostaniesz dwadzieścia groszy. Rozumiesz?… — Rozumiem, wielmożny panie. — A oprócz tego będziesz brał ode mnie dziesięć złotych na miesiąc, ale wiesz za co?… — Nie mogę wiedzieć, jaśnie panie — odpowiedział wzruszony stróż. — Za to, ażebyś na podwórze nigdy nie puszczał katarynek. Rozumiesz?… [...]Młodszą z nich i przystojniejszą dziewczynka nazywała mamą, a starszej mówiła: pani.I u mecenasa, i u nowych lokatorów okna przez cały dzień były otwarte. Kiedy więc pan Tomasz usiadł na swoim fotelu, doskonale mógł widzieć, co się dzieje u jego sąsiadek. Były tam sprzęty ubogie. Na stołach i krzesłach, na kanapie i na komodzie leżały tkaniny przeznaczone do szycia i kłębki bawełny na pończochy. Dziewczynka zwykle siedziała przy oknie. Było to dziecko z ciemnymi włosami i ładną twarzyczką, ale blade i jakieś nieruchawe.Pan Tomasz nie widział nigdy, ażeby dziecię to śpiewało lub biegało po pokoju, nie widział nawet uśmiechu na bledziutkich ustach i nieruchomej twarzy [...] “KATARYNKA” - ŚWIAT PRZEDSTAWIONY W LEKTURZE
WYPEŁNIJ:
MIEJSCE -
CZAS -
FABUŁA -
BOHATEROWIE
ŻEBY
ŁATWIEJ BYŁO NAM TO ZAPAMIĘTAĆ, OD PIERWSZYCH LITER UTWORZYŁAM
ZDANIE:
Bogdan
często marnuje
fajerwerki.
Wymyśliłeś
inne zdanie, które pozwala zapamiętać elementy świata
przedstawionego? Pochwal się :)
Kiedy
omawialiśmy “Felixa, Neta I Nikę” powiedzieliśmy sobie, że
jest to powieść. Często też piszemy opowiadania. “KATARYNKA”
natomiast jest nowelą.
NOWELA
to kolejny gatunek, który poznamy w 5 klasie. NOWELĘ można
rozpoznać za sprawą jej długości – jest to krótkie historia,
skupiona wokół jednego wątku. Bohaterów jest niewiele – można
wyróżnić tylko kilku. Nie są oni szczegółowo opisani. Jest
pisana prozą ( a więc nie wierszem), posiada narratora. Wątek
zawarty w noweli zmierza do PUNKTU KULMINACYJNEGO.
PUNT
KULMINACYJNY poprzedza
zazwyczaj bezpośrednie rozwiązanie akcji. JEST
TO moment, w którym zbiegają się wszystkie wprowadzone
wątki. To moment, w którym
napięcie sięga zenitu, a opisywana sytuacja jest kluczową sceną
naszej opowieści. Często określa się go również mianem „punktu
zwrotnego”, ponieważ następuje w nim zwrot akcji, czyli zmiana
toku wydarzeń na lepsze lub gorsze w zależności od gatunku, jaki
reprezentuje nasza fabuła.
PYTANIE:
Co
było takim punktem zwrotnym w “Katarynce”? (Kiedy wydarzenia
zmieniły się na lepsze?)
ŻEBY
ŁATWIEJ WAM BYŁO TO ZAPAMIĘTAĆ, PONIŻEJ GRAFICZNA NOTATKA:
MOŻNA
TO ZAPAMIĘTAĆ TAKŻE W TAKI SPOSÓB:
- Na fotografii mamy przedstawiony jeden wątek (kradzież pączków)
- Pokazany jest jeden bohater (czyli jest ich niewiele)
- Wszystko zmierza do punktu kulminacyjnego (na przykład bezpośrednim rozwiązaniem akcji jest kradzież pączków, a punktem kulminacyjnym jest skradanie się)
UFF, ale dziś dużo tej teorii….. Na zakończenie krótkie
zadanie:
ZADANIE
Dlaczego “Katarynkę” można nazwać nowelą? Odpowiedz,
korzystając z informacji powyżej.
“Katarynka” posiada………………………….fabułę.
Przykładem jest…………………….
Występuje
w niej……………………………….bohaterów.
W książce jest to………………….. (wymień
bohaterów).To utwór epicki
(czyli posiadający bohaterów, narratora, fabułę)
pisany…………………………….
Skupia się ona
wokół………………………...wątków/ wątku. Przykładem
jest……………………….. Posiada
także……………………...kulminacyjny – jako przykład w
“Katarynce” możemy wskazać………………………………...
ZADANIE
Opisz fotografię z
poprzedniej lekcji (napisz opis przedmiotu).
KRYTERIA DO OPISU: W
min. 10 zdaniach opisz fotografię. Skup się szczególnie na opisie
katarynki.
ZADANIA
DODATKOWE:
A
dla CHĘTNYCH dwie
gry, które pomogą Wam uporządkować zdobyte dzisiaj wiadomości:
https://wordwall.net/pl/resource/1120973/katarynka-nowela
(Gra “O rety! Krety!)
CIEKAWOSTKI:
- Nowela pochodzi od włoskiego słowa “nowość”
- Początków noweli należy upatrywać w tradycji ustnej. Gatunek ten narodził się w Jonii (położonej w Azji Mniejszej), jednak rozwinęli go i upowszechnili Grecy, którzy przejmowali wiele wątków z tradycji kultury wschodniej, ubierając je później w greckie realia. Utwory te opowiadały głównie o przygodach i przeżyciach miłosnych.
- Okres drugiej połowy XIX wieku określany jest jako "złoty okres nowelistyki polskiej". Pisanie noweli było wtedy… po rostu modne :)
- Z nowelami łączona jest tzw. “Teoria Sokoła”. Mówi ona, że w dobrze skomponowanej noweli występuje wyróżniony dominujący motyw (nazywany sokołem noweli), najczęściej konkretny przedmiot, któremu nadane jest specjalne, symboliczne znaczenie. W “Katarynce” mogłby być to właśnie tytułowy instrument.
- Dziś gatunek, jakim jest nowela uległ wymarciu. Nikt już nie pisze nowel.
sssssssssssssssssssssssss
OdpowiedzUsuń